Se aika nyt on kertakaikkiaan ohi, kun Jokilaaksossakin uskottiin, että kyllä Päijänteeseen mahtuu ja että riittävän pitkät piiput puhaltaa ”vesihöyryt” kauas pois. Muita ympäristöasioita ei sitten tiedetty olevan olemassakaan.
Enää ei voi tehdä mitään ilman, että ympäristöasiat otetaan huomioon. Kunnillakin on paljon pelissä. Kaikkia tärkeitä päätöksiä ei nimittäin tehdä eduskunnassa tai EU-parlamentissa. Kunnat voivat asettaa omille hankkeilleenja ostoilleen korkeat ympäristökriteerit, joista ei tingitä edes tiukan talouden päivinä. Mitä muuta tärkeämpää me voimme tehdä lapsillemme ja nuorillemme kuin osallistua ilmastokriisin välttämiseen?
Kaavoitus, julkiset hankinnat, energiapihit rakennukset, joukkoliikenne. Siinä ne konstit, joihin sormensa tökkäämällä kunta voi edistää ympäristönsuojelua.
Kuka on muuten kuullut puhuttavan lasten ekologisista oikeuksista? Annanpa esimerkin;Vitikkalan uuden koulun pihamaa suunniteltiin niin, että välituntialuea on vilkkaasti liikennöidyn tien varrella ja oppilaat siis jatkuvasti alttiina liikenteen päästöille. Vitikkalan oppilaiden ekologiset oikeudet eivät siis pihamaan suhteen toteutuneet.
Keskittämällä palveluja toisten läheisyyteen luodaan sitä kaikkialla huudettua yhteisöllisyyttä, kun ihmiset luontevasti tapaavat toisiaan asioita hoitaessaan.Eikä tarvitse pörötellä autolla paikasta toiseen. Kyllä, juuri tästä syystä en kannata keskiasteen kampustakaan Myllymäkeen. Muut syyt onkin sitten jo toinen juttu.