Valtakunnan tasolla vihreillä ja perussuomalaisilla on viime viikkojen aikana ollut meneillään periaatteellinen nokkapokka. Onneksi täällä paikallistasolla välit ovat pysyneet kunnossa.
Jo ennen vaaleja monet vihreät nostivat kulmakarvojaan, kun perussuomalaisten listoilla oli Suomen sisun jäseniä. Siis ihmisiä, jotka ovat avoimen rasistisia, vaikka Timo Soini nimittääkin asiaa kierrellen maahanmuuttokritiikiksi. Itsenäisyyspäivän haastattelussakin hän sanoi, että Suomeen ovat tervetulleita kaikki ne maahanmuuttajat, jotka haluavat tulla tänne töihin ja veroja maksamaan. Hyvä niin, jos tämä tavoite toteutuisi. Monilla kansalaisilla on kuitenkin halua avata ovi myös niille, jotka eivät alkuvaiheessa kielitaidon tai muun koulutuksen puutteessa pysty tuota tavoitetta toteuttamaan. Unohdetaan myös mitalin toinen puoli: 1960-luvulla Suomen valtio antoi lahjan Ruotsin teollisuudelle rakentamalla laivajunayhteyden suoraan Joensuusta Turun satamaan. Kaikki Ruotsiin lähteneet suomalaiset eivät olleet riuskoja työmiehiä, vaan joukkoon mahtui monia Ruotsin parempia sosiaaliavustuksia kalastelevia seikkailijoita, joilla silmissä kiilteli oma Volvo. Yhä edelleen muuten Tukholman sosiaalivirastossa tarvitaan virkailijaa vastaamaan näistä alkoholisoituneista suomalaisista finnjäveleistä.
Seikkailijoita lähti myös kultaa vuolemaan Amerikkaan edellisen vuosisadan alkutaipaleella. Yhteensä noin miljoona suomalaista on lähtenyt siirtolaiseksi eri puolille maailmaa – kaikki paremman elämän toivossa. Miksi siis meille pitäisi olla sallittua se, mitä emme itse halua tarjota muille? Nurkkakuntaista itsekkyyttä, sanon minä.
Toinen kärhämä tuli Helsingin kaupunginvaltuuston valitun miehen blogikirjoituksesta. Hän nimittäin toivoi, että raiskaajat valitsisivat uhreikseen vihreitä naisia. Hänen näkökulmastaan raiskaamiseen ja useisiin muihin rikoksiin syyllistyvät useimmiten maahanmuuttajataustaiset miehet. No, tällä logiikalla Jämsän pitäisi olla varsinainen rauhan tyyssija, kun täällä ei maahanmuuttajia kovin paljon ole. Useimmat heistäkin avioliiton kautta maahan tulleita uudisasukkaita. Tottahan se on, että naisen terveyttä uhkaava suurin tekijä ei suinkaan ole rintasyöpä vaan mies. Sairaalakunton naisia hakkaa kuitenkin yleensä valkoinen heteromies.