img_7692.jpgJämsän seudussa perussuomalaisten Pekka Kataja pohdiskeli kuntavaaliehdokkaiden sukupuolijakaumaa. Hän totesi, että vihreillä on aina ollut naisia enemmän ehdolla ja että olemme kärsineet ”mieskadosta”, kun muilla puolueilla miehiä on naisia enemmän. En tosin ole kuullut  muiden kuin perussuomalaisten valittavan naiskadosta.  Miehet tai naiset eivät ole  vihreille  mitään politiikan kantarelleja, joita jahdataan kaikki muu unohtaen. Meille tärkeintä on ehdokkaan arvot, tiedot ja taidot.

Eikä Jämsän  mieskatokaan nyt ole niin ehdoton. Kuntavaalien 2008 ehdokkaat olivat kaikki naisia, joista Mari Äikäs ja Leena Lähdesmäki olivat ääniharavien topkympissä. Tuskinpa heidän kaikki äänensä tulivat naisilta. Mari Äikästä ennen vihreänä valtuutettuna Jämsässä toimi muuten  Petri Jetsu. Myös nykyisessä yhdistyksen hallituksessa on miehiä ja naisia kuten tulevien vaalien ehdokkainakin.

Vihreiden  puheenjohtajina ovat toimineet niin miehet kuin naisetkin. Nykyisen eduskuntaryhmän nais – miesjako on 50 – 50.

Tasainen sukupuolijakauma ei ole meille ensisijainen tavoite, vaan vihreiden miesten ja naisten edustamat arvot ja kokemukset.