Jämsän Seutu maanantaina 8.10.2012

Vitikkalan vaalipaneelin lukiokeskustelussa korvaamme särähti Uuden Jämsän Hannu Lobergin mielipide, jonka mukaan ”kerskarakentamisen on Jämsässä loputtava”. Mielestämme rakennetut koulut eivät näet edusta kerskarakentamista. Tilat ovat nykyaikaisia oppimisympäristöjä, ilman
hienouksia. Käyttöasteetkin ovat korkeat.

Jämsän seudulla koulujen rakennus- tai peruskorjaushankkeet ovat seuranneet toinen toistaan ilman minkäänlaista kokonaissuunnitelmaa. Ehdotamme, että lukion paikka päätetään ilman kiirettä ja samanaikaisesti kun myös pääkirjaston paikka on päätetty. Ehdotamme, että esittämämme elinkaarimalli ja sen mahdollisuudet tutkitaan.

Elinkaarimalli on julkisen ja yksityisen yhteishanke, johon voi kuulua kiinteistön ylläpidon lisäksi myös sen rahoitus, suunnittelu, rakentaminen ja erilaiset palvelut siivouksesta jätekuljetuksiin. Elinkaarimalli ei tarkoita sitä, että joku rakennus tulee elinkaarensa päähän, jonka jälkeen se lanataan nurin.

Mielestämme rakennusta ei enää kannata rakentaa vain yhtä tarkoitusta varten. Sen vuoksi kannatamme monitoimitilaa Seppolan koulun tontille, johon tulisi  harraste- ja kokoontumistiloja, kirjasto ja vaikkapa päiväkoti. Emme myöskään halua Jämsän keskustaan kahta tyhjillään ammottavaa koulurakennusta, jos lukio nyt pikaisella aikataululla siirretään Auvilaan. On parempi selvittää asiat maltilla kuin päättää hätäisesti. Haluamme myös avoimeen julkiseen keskusteluun kaikkien eri vaihtoehtojen kustannukset. Kuinka paljon esimerkiksi vanhan lukion kalliiksi tulevasta peruskorjauksesta jäljelle jäisi vanhaa? Lukioon ja Jämsäänkin voi soveltaa vanhaa kansanviisautta, että köyhän ei pidä hankkia halpaa.

Jämsän Vihreiden kunnallisvaaliehdokkaat

Saara Peutere-Heikka, Aku Salminen ja Tommi Tapiainen