Olen äänestänyt aina. Vihreys ei ollut levinnyt Pohjois-Savoon vielä, kun sain äänestää ensimmäisen kerran eduskuntavaaleissa. Äänestin kiuruvetistä keskustalaista luomuviljelijää. Niin, ei myö ihan juntteja oltu silloinkaan. Hän sai 891 ääntä. Omiensa joukoissa hän taisi olla vaarallisen vihreä.

Sittemmin olen saanut äänestää kaikissa vaaleissa vihreitä, ja viime keväänä myös presidentinvaalien molemmilla kierroksilla. Kun Pekka Haavisto tuli ensimmäisellä kierroksella Jämsään, olimme otettuja. Aavistelimme että hän saattaisi yllättää. Muut.

Pekka tuli Elosen kahvilaan uudenvuoden ensimmäisenä arkimaanantaina klo 11 aikoihin. Haastava aika, tiesimme sen. Olimme lykkäämässä Pekkaa peränurkkaan. Meille sanottiinkin että ettekö menisi tuonne salin puolelle, kun siellä on porukkaa, joka on tullut varten vasten katsomaan Pekkaa.

Jo oli aikoihin eletty. Jämsäläinen tulee varta vasten katsomaan Vihreiden poliitikkoa. Pekka otti jämsäläiset hyvin vastaan ja jämsäläiset Pekan. Olemus oli lämmin ja inhimillinen. Annoin Pekalle itse tekemiäni saippuoita ja kirjastokassin. Pekka kuunteli. Sanoin, että voi kirjaimellisesti pestä kätensä likaisesta politiikasta. Pekka naurahti ja sanoi: ”loistavaa”. Itse taisin loistaa loppupäivän, ainakin sisäisesti.

Puheenjohtajamme Saara sanoi Pekan lähtiessä: ”tapaamisiin toisella kierroksella”. Pekka piti sanansa ja tuli Jämsän Patikselle hyytävänä pakkassunnuntaina klo 8.30. Haastava aika, tiesimme sen. Kun saavuin paikalle, oli suuri osa tuoleista jo varattu. He eivät tulleet katsomaan Vihreää, vaan Pekkaa. Eivätkä pettyneet. Pekka oli oma itsensä, käsi supussa hän pohdiskeli asioita. Saippuat ovat keittiötasolla, sanoi hän.

Kun ympäristöministeri Ville Niinistön Keski-Suomen kunnallisvaalipäivän aikataulu selvisi ja Jämsän kohdalla luki 12.07-13.15, tiesimme sen. Pyhäpäivä pikkukaupungissa, haastava aika kaikelle muulle paitsi kirkonmenoille. Emme ole edelleenkään parhaassa katseluajassa, mutta tarjoamme silti kiinnostavaa ohjelmaa laatutietoisille.

Pekan, Villen ja monen muun Vihreän vaikuttajan ansiosta Jämsän Vihreilläkin on jo sen verran aktiiviporukkaa, että saamme teltan kasattua omin voimin. Toivottavasti tulevassa valtuustossa Vihreällä valtuutetulla on toinen Vihreä valtuutettu kaverina. Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa.