Mielipidekirjoitus 28.8. Vekkarissa

Pyöräilyviikolla on hyvä todeta yksinkertainen totuus: pyöräilyllä voi pelastaa sekä maailman että terveyden. Suomalaisetkin ovat siirtyneet kävelijöistä istujiksi. Moni istuu päivät läpeensä: autossa, toimistossa ja sohvalla. Istuminen, jos mikä, on vaarallista.

WWF kertoi, että maapallon uusiutuvat luonnonvarat on kulutettu tältä vuodelta loppuun 20.8. Siihen jokainen voi hiukkasen vaikuttaa omilla valinnoillaan. Pyörä on jo keksitty.

Kaikki eivät voi käyttää pyörää työmatkoihin. Liikenneministeriö arvioi pyöräilyn kaksinkertaistamisen säästävän terveydenhuollon kustannuksia 74–216 miljoonaa euroa vuodessa. On ilahduttavaa, että esim. Jämsä-Jämsänkoski -välillä työmatkapyöräilijöitä näkee yhä enemmän. Siihen vaikuttaa varmasti kevytväylän loistava hoito. Väitämme, että työmatkansa hyötyliikuntaan käyttävä sairastaa vähemmän ja on työnantajalla kultaakin kalliimpi sijoitus.

Olisi syytä miettiä myös sitä, kannattaisiko alakoulujen pyöräilykäytänteitä muuttaa. Voisiko lapsi pyöräillä kouluun ekaluokasta alkaen? Onko parempi, että vanhemmat kuskaavat lapsia vai että lapsi liikkuisi itse? Esimerkiksi Korven ja Vitikkalan kouluille pääsee monesta suunnasta turvallisesti kevytväylää pitkin. Vastaperusteluina on joskus käytetty, että koulujen pihoilla ei ole tarpeeksi tilaa ja että liikenteessä on liian vaarallista. Liikenteessä on vaarallista, jos muut liikkujat eivät ota huomioon pienimpiä. Lähtökohta on väärä. Meidän aikuisten on muutettava tapojamme ja liikennekulttuuriamme.

Saara Peutere-Heikka
Tommi Tapiainen