(Ryhmäpuheenvuoro tilinpäätöksestä 11.5.2015, Saara Peutere-Heikka)

Sarjaisuuksien vähentäminen, avustajapalvelun vähentäminen, laaja-alaisen erityisopetuksen resurssileikkaus. Tilinpäätöskielellä rakenteellisia ratkaisuja – koulun arjessa suurempina opetusryhmiä, hälyä, syrjäytymisen uhkaa. Koko maassa opetuksen euro on keskimäärin enää vain alle 60 senttiä eikä Jämsä ole mikään myönteinen poikkeus. Vuokrien, koneiden, kuljetusten,remonttien rahanreikä on pohjaton ja tarvittavat eurot otetaan opetuksen selkänahasta.

Alamme vaarallisesti lähestyä sitä, että julkisen opetuksen rinnalle syntyy yksityisen rahan tuki- ja lisäopetuspalveluja. Jämsän ja Jämsänkosken kaltaisilla tehdaspaikkakunnilla hyvä julkinen opetus on ollut tie monen työläisperheen lapsen luokkaretkelle uusille urille. Olkoon näin jatkossakin.

Jämsä on saanut Opetushallitukselta erinäisiä summia erilaisiin hankkeisiin myös vuonna 2014. Koulun perustehtävä, kasvattaminen ja opettaminen, ei ole kuitenkaan mikään hanke. Tähän perustehtävään on oltava riittävä rahoitus, joka takaa pitkäjänteisen suunnittelun eikä pedagogisin perustein muodostettuja opetusryhmiä pidä hajoittaa vain siksi, että tehtyjen poliittisten päätösten vuoksi ei ko. vuonna saatukaan rahaa pienempiin opetusryhmiin kuten Jämsässä on käynyt.

Hankerahoitusta on aivan liian vähän koko maata ajatellen eikä lapsia ja nuoria saa jättää sen armoille, kuka rehtori on nopein ja taitavin kirjoittamaan hankehakemuksia. Opetukseen satsaaminen voisi olla ratkaisu myös Jämsää vaivaavaan väestökatoon. Jyväskylässä tai Tampereella työssäkäyvät potentiaaliset paluumuuttajat arvostavat hyvän tonttitarjonnan lisäksi hyviä koulutuspalveluja.

Pari kiitoksen sanaa.

Vihreät jättivät viime joulukuussa valtuustoaloitteen ostotietojen julkistamisesta osana konsulttiselvityksenkin edellyttämää toimintakultuurin läpinäkyvyyden ja avoimuuden lisäämistä. Vaikka aloitteeseen ei olekaan vielä reagoitu, olemme kuulleet, että aloitteen esittämä veropuusovellus on hankittu tai ainakin on jo hankintalistalla. Jakamalla avoimesti tietoa kaupungin taloudesta aktivoimme kuntalaisia ja lisäämme tietoisuutta toiminnan ja talouden mittasuhteista.

Toinen kiitos menee sivistystoimelle. A2 – kieli pidetty mukana kaupungin kieliohjelmassa ja sitä ollaan kehittämässä ajan vaatimusten mukaisesti. Eri kouluilla kielivalinnan tehneet oppilaat yhdistetään yhdeksi opetusryhmäksi verkko-opetuksen avulla. Monipuolinen kielitaito on tärkeä kaupungissa, joka elää vientiteollisuudesta ja matkailusta. Verkko-opetusta lisäämäällä voidaan säästöjä saada muissakin pienissä valinnaisaine- tai opetusryhmissä ja samalla tarjota kuntalaisille monipuolisempaa palvelua. Yhteistyötä voidaan tehdä vaikkapa yli kuntarajojen.