(Vekkari, 17.1.2018)

Kampanjointi presidentinvaaleissa on ollut tavallista laimeampaa johtuen istuvan presidentin ylivoimaisuudesta gallupeissa. Sen on arvioitu voivan vaikuttaa jopa äänestysprosenttiin. Moni tuntuu miettivän, miksi vaivautua äänestämään, kun peli on selvä. Viime vaalien ensimmäisellä kierroksella Jämsän äänestysprosentti oli noin 69. Melkein joka kolmas äänioikeutettu jätti siis käyttämättä oikeuttaan.

Satavuotiaan Suomen historiassa demokratia ei aina ole ollut itsestäänselvyys. Itänaapurillamme on ollut toistuvia intressejä vaalien tulokseen. Venäjällä käydään presidentinvaalit maaliskuussa. Prosessia ei voi kutsua demokraattiseksi saati edes lailliseksi, katsoipa minkä väristen silmälasien läpi hyvänsä.

Onneksi Suomi on nykyään länsimainen demokratia, vaikka meilläkin on heikkoutemme. Tyytymättömyyttä voi ilmaista rakentavasti, ei esimerkiksi tekemällä ikivaltaa presidenttiehdokkaan kotiin. Tukensa demokratialla ja toimivalle yhteiskunnalla pystyy ilmaisemaan helpoimmin vaaleissa.
Pidetään siis ääntä itsestämme, jotta Jämsän äänestysprosentti nousisi yli 70.

Jämsän Vihreät