Jämsän Seutu, 27.8.2018

Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk) oli Helsingin Sanomien haastattelussa (4.8.) sitä mieltä, että myös me suomalaiset syömme jo terveysperusteisesti keskimäärin liikaa lihaa. ”Itse kullekin tekisi hyvää syödä enemmän kasviksia”, hän kommentoi. Nythän myös Puolustusvoimat on päättänyt lisätä kasvisruoan tarjontaa.

Keski-Suomen liitto valmistelee ilmasto-ohjelmaa, jonka tavoitteena on vähentää päästöjä  40 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Onkin erittäin hienoa, että Jämsän Ateria -liikelaitos on nyt ryhtynyt tarjoamaan kouluissa kasvisruokaa ”tavallisen” ruoan ohessa.

Uudet kouluruokasuositukset korostavat kasvisten käytön lisäämistä sekä kasvisruokavaihtoehdon tarjoamista kaikille toisena vaihtoehtona. Se edistää terveitä elintapoja ja vähentää ilmastokuormitusta. Se ei ole ideologinen valinta. Suomalaisten lihansyönti on kolminkertaistunut 60 vuodessa. Kasviksia mahtuu lautaselle enemmänkin, vaikka lihasta ei haluakaan luopua kokonaan.

Kasvipainotteisen ruokavalion etuina on todettu mm. painonhallinnan helpottuminen ja sydämen ja verisuonten terveyden paraneminen. Se auttaa verenpaineen hallinnassa sekä ehkäisee tehokkaasti kakkostyypin diabetesta. Etenkin lasten ja nuorten kohdalla kasvisruokavalion koostaminen vaatii huolellisuutta. Ylipäätään monipuolinen ruokavalio nostaa hitaasti verensokeria, jolloin jaksamme paremmin.

Makuasioista ei voi kiistellä. Sen sijaan voi iloita, että Jämsän kaupunki on ravitsemusasioissa etujoukoissa.

Tommi Tapiainen, kaupunginvaltuutettu
Saara Peutere-Heikka, sivistyslautakunnan jäsen