Ehdokaslistat on jätetty kaupungille ja vaaleihin valmistautuminen on täyttä totta. Suhtauduin edessäoleviin viikkoihin mielenkiinnolla ja toivon, että keskusteluissa pohjataan rakentavasti uuden kotikaupunkimme tulevaisuutta.

Minua on aina ärsyttänyt puhe Jämsään liittymisestä. Eihän me koskelaiset olla mitään avuttomia lampaita, jotka tahdottomasti liitetään johonkin. Kyllä meilläkin on paljon annettavaa uudelle kaupungille. Toivon, että puolin ja toisin avoimesti katsotaan, mitä toisella on tarjottavana.

Kun olin lapsi, kerrottiin, että jonain päivänä Jämsänkosken keskusta on Konilannotkossa ja koko Jämsän seutu on yhtä isoa hienoa kaupunkia. Siihen aikaan Konilannotko kasvoi pajukkoa eikä siitä lopulta koskaan tullut keskustaa, vaikka asiaa voimakkaasti jossain vaiheessa ajettiinkin. Kuviteltiin, että Jämsänkosken asukasmäärä kestää kaksi kehittyvää keskustaa.

Kaupunkiliitos on kuitenkin hyvä asia. Monet Jämsässä tehdyt päätökset ovat koskettaneet meitä koskelaisia, mutta toistaiseksi meillä ei ole mitään sanottavaa niihin. Jämsä ja Koski on myös jo pitkään olleet yhtä ja samaa aluetta: käymme töissä puolin ja toisin, harrastamme ja tapaamme ystäviä ja sukulaisia.

Kesäisin olen ihastellut Tornion ja Haaparannan välistä yhteistyötä. Aikanaan väliin vedetty valtakunnan raja ei ole aiheuttanut kitkaa ihmisten mielissä. Haaparantalaiset käyvät uimassa Torniossa, torniolaiset kielikoulussa Haaparannassa ja golfia voikin pelata yli rajan. Kateudesta ja kissanhännän vedosta ei näy häivähdystäkään.