peutere-heikka-saara-7254.jpgLeena kirjoitti edellisessä blogissa, kuinka oli tavannut vanhemman herrasmiehen, jolla oli paljon kerrottavaa tuoreelle ehdokkaalle.

Myös minä arvostan kovasti hiljaista tietoa, jota ei voi googlata eikä etsiä kirjoista. Se on vain asiat kokeneiden ihmisten hallussa.  Kuuntelen mielelläni tarinoita ja kuvauksia entisiltä ajoilta. Enkä nyt tarkoita vain aikoja ennen talvisotaa, sillä entisiksi ajoiksihan on muuttunut jo 1970-lukukin. Mikään ilmiö ei synny vakuumissa, vaan ilmiöön ja asiaan  vaikuttaa aina  kyseisen  ajan muu ilmapiiri ja tapahtumat, ajattelutapa ja tieto asioista. En usko, että ihmiset olivat välinpitämättömiä ympäristön suhteen 1960 – luvulla, mutta ihmisillä ei vain ollut tietoa toimiensa vaikutuksista. Siksi on tärkeää tietää asioista ja tapahtumista.Moneen kertaan on toistettu, että tulevaisuutta ei rakentaa ellei tunne menneisyyttä.

Minulle eräs vanha parta vakuutti, että kestää lähes kaksi valtuustokautta ennenkuin Jämsän talous on saatu kuntoon ja että uudelta valtuutetulta vaaditaan kahta ominaisuutta: hänen on oltava kova luu ja pystyttävä ottamaan selvää kaikista mahdollisista asioista. Onneksi on kertynyt sen verran elämän- ja työkokemusta, että pystyy vastaamaan noihin kahteen vaatimukseen. Tiedon selvittäminen onnistuu niin kotimaisista kuin ulkomaisistakin lähteistä. Murrosikäiset ovat erinomaisia sparraajia, kun pitää kehittyä kovaksi luuksi – ja samalla pysyä pehmeänä.

Vihreät ovat ainoa poliittinen ryhmä, jolta tivataan omasta elämästä ja vihreiden arvojen toteutumisesta siinä. Kristillisiltä ei kysellä, antavatko he ylimääräisen ihokkaansa sitä tarvitseville eikä vasemmistolaisilta heidän pääomaansa ja sen jakamista.  Mutta vihreältä kysellään, ajatko autolla ja millaisella autolla. Minunkin epäiltiin ajelevan syrjäkyliltä citymaasturilla keskustaan. No, en edes asua syrjäkylillä, vaan kolmen kilometrin päässä Kosken keskustasta.  Ei se mitään, kyllä minä vastaan mielelläni myös kompostointikysymyksiin.

Viherpipertäjä on sana, jolla usein yritetään laittaa vihreät ruotuun. Meidän neljän naisen porukan tuntevat tietävät, että me emme piperrä emmekä viserrä vaan sanomme sanottavamme selvästi ja lujaa. Vihreiden joukkoon  on entistä enemmän liittynyt aikuisia, työelämässä olevia ihmisiä, joista mielikuva nuhruisesta, villapaidassa kulkevasta Koijärven veteraanista on kaukana. Kaikki kunnia kuitenkin koijärveläisille; sieltähän nykyinen suomalainen vihreä liike sai alkunsa.Vihreä puolue oli jo aikaisemmin perustettu metsäkuolemien havahduttamana Saksaan.Niin ja villapaitaa mukavampaa vaatekappaletta saa hakea. Enkä minä löydä hakemallakaan.

Saara Peutere-Heikka