.
Vihreiden kielteinen ydinvoimakanta oli tiedossa  jo hallitusta muodostettaessa. Ennen  vaaleja  Vihreät kertoivat toimivansa kestävien energiaratkaisujen ja ydinvoiman  0-ratkaisun puolesta. Epäonnistuimme ja myönnämme kirvelevän tappion. Ketään ei ole petetty, koska emme  ole luvanneet yhtä  ja tehneet toisin.
Monen mielestä Vihreiden pitäisi   lähteä  hallituksesta oppositioon vaalikampanjaa hoitamaan.  Mielestämme kestävän politiikan moraali ei voi olla sellainen, että tappion tullen lähdetään ovet paukkuen kauniita ideologisia lauseita hokemaan.
   Kyse on  myös pienemmän pahan moraalista: onko parempi, että saadaan vähän hyvää kuin ei hyvää lainkaan. Vihreät haluavat jättää oman jälkensä  hallituksessa vielä päätettäviin asioihin. Viime silausta vailla ovat  mm. vaalireformi, vesi-, kaivos- ja jätelait, terveydenhuoltolain uudistus sekä uusiutuvan energian syöttötariffit.

Moni äänestäjä on jatkossa varmasti tyytyväinen, että vaalirahoituslakia oli sorvaamassa Tuija Braxin kaltainen ryvettymätön ministeri. Vaalireformi parantaa demokratiaa, kun pienten alueiden ja puolueiden ääni kuuluu paremmin.

Pohjimmaltaan on  kyse siitä, voivatko Vihreät lainkaan osallistua hallitustyöskentelyyn. Kun kaikki suuret kannattavat ydinvoimaa, Vihreille ainoa ydinvoiman kannalta turvallinen hallitus olisi  epätodennäköinen Vihreitten, Kristillisten ja Perussuomalaisten muodostama vähemmistöhallitus. Toivottavasti vasureitten vahva teollisuussiipi ei jatkossa murra nykyistä kielteistä kantaa.
Miksi Vihreitten tappio olisi suurempi syy jättää hallitus kuin muut tämän hallituksen mediaa työllistäneet  juonenkäänteet?       Pekka Katajalle oikaisu: Vihreän liiton juuret ovat paitsi Koijärvella ja suomalaisen luonnon monimuotoisuuden puolustamisessa myös 1980 – luvun alun yleiseurooppalaisessa vihreässä liikehdinnässä, jossa mukana oli ympäristöaktivistien lisäksi  mm. vammaisjärjestöjen edustajia.

Vihreä Jämsä ry