Valtuustokausi pyörähti käyntiin maanantaina 21.1. Kokous sujui ennakoidusti. Luottamuspaikoista ei kehkeytynyt neljän vuoden takaista äänestysrumbaa. Nyt valssattiin sopuisasti.

Tokikaan luottamuspaikkaneuvottelut eivät olleet täysin sopuisaa valssailua. Jämsän Vihreillä oli osa ja arpa neuvotteluissa. Tiesimme, että teknisten vaaliliittojen toteutuessa myös meidän yhdellä paikalla voi olla merkitystä.

Neuvottelijamme Saara ja Martti kävivät yhdessä ja kanssani useita perustavaa laatua olevia keskusteluja miten suhtaudumme teknisiin vaaliliittoihin. Teimme yksimielisen päätöksen: voimme mennä sellaisiin liittoihin, joihin voimme sitoutua muutoinkin kuin teknisesti. Äänestäjiltä saamamme palaute oli samansuuntaista. Muutama asiaa kommentoinut mainitsi yhden ryhmän nimeltä sanoen: ”älkää ainakaan niitten kanssa menkö liittoon”.

Emme menneet. Kysyttiinkö meitä? Kyllä. Monesta suunnasta ja usealla eri suulla. Ensimmäisenä meitä vakavasti ja aidoilla valtuuksilla kysynyt ryhmä oli SDP. Asetimme omat ehtomme ja vaatimuksemme, jotka he hyväksyivät. Toisen, suuren liittoutuman syntyessä, myös Keskusta tuli mukaan yhteiseen vaaliliittoomme. Voimme olla aidosti tässä porukassa mukana. Neuvottelujen aikana ja luottamuspaikkojen jaossa kumppanimme kunnioittivat tavoitteitamme.

Vasemmistoliiton ja erityisesti Arja Paakkasen kohtelu on herättänyt paljon keskustelua. He ovat syyttäneet meitäkin ”pelaamisesta”. Olisimme voineet liittoutua heidänkin kanssaan. Silloin tekninen vaaliliitto olisi taannut yhden paikan kaupunginhallitukseen. Vasemmistossa taidettiin nukkua ruususen unta, koska sen jälkeen kun he heräsivät todellisuuteen, olimme mekin jo antaneet sitoumuksemme SDP:lle. Jostain syystä liittoutuminen heidän kanssaan ei olisikaan ollut samanlaista pelaamista kuin toisten pelikavereitten kanssa.

Jos suuren liittouman tavoite oli saada vasemmistoliitto pois hallituksesta, se onnistui siinä täydellisesti. Toivottavasti muitakin tavoiteita oli. Muuttuuko hallituksen linja ja toiminta, se jää nähtäväksi.

Itsekkäästi ajateltuna nyt toteutunut tekninen vaaliliitto antoi Jämsän Vihreille historian parhaan luottamuspaikkatuloksen. Jauhot ovat puhtaina pussissa.

Ylen suuri ei edustuksemme edelleenkään ole, mutta maasta se pienikin ponnistaa.

Tommi Tapiainen, kaupunginvaltuutettu