Jämsän Seutu 1.7.2013

Äkkiseltään voisi ajatella, että golfkentän vihreys rajoittuu ainoastaan nurmeen. Himos Resortin projekti ja juuri avattu kenttä kertoo toista. Avajaisissa toimitusjohtaja Hannu Mäntyharju kertoi, että kenttä on suunniteltu vallitsevien luonto-olosuhteiden mukaan. Tieto ei tunnu mullistavalta, mutta lopulta yrittäjän asenne onkin todellisen edelläkävijän asenne. Aarnipurot ja liito-oravat eivät ole uhka yritystoiminnalle, kun nämä ja muut rajoitteet ovat tiedossa ja niihin sopeudutaan. Ne saattavat olla jopa valtti.

Mäntyharju esitteli kenttää jo marraskuussa tuleville valtuutetuille. Hän vastasi avoimesti myös valtuutettumme sähköpostikyselyyn. Kastelujärjestelmää ohjataan sadetinkohtaisesti eli vain siellä missä on tarvetta. Vesialtaita on rakennettu 37000 m². Kasteluvesi jää alueelle eikä sitä suoraan johdeta takaisin Patalahteen. Sen vesistön ongelmana on ollut ns. seisova vesi ja pieni virtaama. Kasteluveden ottaminen Patalahdesta parantaa veden kiertoa. Peltomaata on poistunut viljelyskäytöstä 40 hehtaaria. Kentällä lannoitetaan noin kahden hehtaarin verran, lähinnä lyöntipaikat ja viheriöt.

Toivomme, että Himoksen kasvaessa kaikessa rakentamisessa ja muussa yritystoiminnassa otettaisiin mallia Himos Resortin asenteesta ja toiminnasta. Sillä tavoin Jämsästä voi tulla myös kestävän matkailun esimerkki.

Jämsän Vihreät

Himos Resortin verkkosivut