biokaasuAamulehti 14.5.2014
Biokaasuttelua

Vihreiden eurovaaliehdokas Oras Tynkkynen kiersi äitienpäiväviikonloppuna Keski-Suomen kuntia biokaasuautolla. Vuosimallia 2005 olevaan Citroen Xsara Picassoon on jälkiasennettu kaasulaitteisto. Yhdellä kaasutankkauksella ajaa noin 300 km.

Biokaasu on sataprosenttisesti uusiutuva ajoneuvopolttoaine. Se ei lisää ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta. Näin vähennetään merkittävästi myös terveydelle vaarallisia ilmansaaste- ja melupäästöjä. Biokaasu on ympäristön kannalta paras nopeasti käyttöön otettavissa oleva biopolttoaine.

Suomessa muodostuu arviolta vuosittain jopa 25 miljoonaa tonnia lantaa ja olkia. Sen sijaan meillä ei ole juurikaan biokaasulaitoksia. Laukaalainen Kalmarin tila on edelläkävijä bio­kaasun tuottamisessa ja erinomainen esimerkki biokaasuun liittyvien teknologioiden hyödyntämisessä. Maatila on omavarainen sähkön, lämmön ja moottoripolttoaineen suh­teen. Ylimääräinen sähkö ja biokaasusta val­mistettu moottoripolttoaine menee myyntiin.

Paikallisesti tuotetuissa uusiutuvissa liikennepolttoaineissa onkin maaseudulle erittäin suuri mahdollisuus uusiin liiketoimintamalleihin ja työpaikkoihin. Toivottavasti emme anna asioiden mädäntyä paikoilleen vaan otamme ne hyötykäyttöön.

Jämsän Vihreät