Kohta vihertää

Vihreät: Puoluekokous lähenee.
(Jämsän Seutu 26.5.2014)

Jämsän Vihreiden pienelle paikallisyhdistykselle 6.-8. kesäkuuta pidettävän puoluekokouksen järjestelyt ovat olleet suuri mutta mielenkiintoinen voimainponnistus. Sen arvioidaan tuovan Jämsään noin 500 puolueen jäsentä, joista 401:llä on äänioikeus.

Jämsän Vihreiden puheenjohtaja Tommi Tapiainen uskoo, että väki löytää paikalle, vaikka tällä kertaa ohjelmassa ei olekaan suurimpia tunteita nostattavia henkilövalintoja. – Jämsä toimii testipaikkana kolmipäiväiselle puoluekokoukselle, jollaisena se järjestetään nyt ensimmäistä kertaa, Tapiainen sanoo.

Hän ennakoi muun muassa Nato-kannan muotoilun mahdollisessa päivittämisessä riittävän puhetta. – Keskustelua herättää varmasti myös esille noussut ajatus kahden tasavertaisen puheenjohtajan malliin siirtymisestä. Se on käytössä muun muassa Vihreiden nuorilla. Radikaali idea, joka voi olla kokeilemisen arvoista.

Jämsäläisyys tulee olemaan vahvasti esillä puoluekokouspaikalla Paunun koululla. Tällaisissa tilaisuuksissa perinteisesti paikkoja koristaneet saniaiset ja muu kasvikunta on nyt esimerkiksi syrjäytetty Lahtisen huopatuotteiden tieltä. Jämsän Vihreiden kokouspaikalla pyörittämän kioskin valikoima on myös tarkoitus koota vahvasti paikallisista tuotteista.

Huopa on täällä keskellä metsää valmistettu ekotuote. Se tekee varmasti vaikutuksen. Näin mekin voimme markkinoida jämsäläistä osaamista cityvihreille. Paikallisuutta edustaa osaltaan myös se, että Jokilaakson Terveyden toimitusjohtaja Juha Rautio käy kokouspaikalla esittelemässä yhtiön toimintamallia. Puolueesta olikin tullut toiveita ns. Jämsän mallin esittelemisestä.

Iltajuhlassa Vitikkalassa esiintyjinä toimivat jo Pekka Haaviston presidentinvaalikampanjassa esiintyneet jämsäläiset Martta Hakala ja Eero-Pekka Damskägg.