Vihreiden puoluekokouksen tervetulopuhe, Paunun koulu 6.6.2014
Tommi Tapiainen

Hyvät läsnäolijat

Jämsässä järjestettiin viime vuonna yksi maailman suurimmista suunnistuskilpailuista, Jukolan viesti. Se tapahtuma todella yhdisti jämsäläisiä. Järjestävällä seuralla, Jämsän Retki-Veikoilla, oli apunaan meitä talkoolaisia yli 1000 henkeä.

Vuosi on kulunut ja Myllymäen kangasmetsistä on siirrytty tänne keskustan asfalteille. Kokoluokassa tämä puoluekokous on meille Jämsän Vihreille vähintäänkin yhtä suuri tapaus kuin Jukola. Puoluekokous ei varmaankaan yhdistä jämsäläisiä yhtä vahvasti, mutta tuo takuulla uudenlaista väriä kaupunkiimme. Retki-Veikkojen tavoin meidänkin yhdistys on saanut avukseen talkoolaisia, tosin alle 1000 henkeä.

Puoluekokouksen järjestäminen näyttää olevan vähän kuin viestisuunnistus. Tarvitaan kartta, kompassi, suunnitelma, hyvää tahtoa ja kavereita. Kartalla on pysytty, vaikka välillä onkin oltu ihan vähän hukassa. Otsalamppua ei ole vielä tarvittu.

Jämsän Vihreiden puolesta kiitän puoluetta ja erityisesti Risto Kankaanpäätä rohkeudesta, ystävällisyydestä ja hyvästä tahdosta. Meidän talkoolaisille annan suurimman kiitoksen, niin tsempistä kuin kaveruudesta. Meitä voi olla vähän, mutta kuten tiedämme, laatu korvaa määrän.

Saimme nauttia laadukkaasta ehdokkaasta viime presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella maanantaisena aamupäivänä. Toisella kierroksella laatuaikaa irtosi sunnuntaiaamusta. Olimme vähästä kiitollisia. Nyt se kiitollisuus palkitaan.

Saamme nauttia niin teidän kaikkien seurasta koko viikonlopun. Mitä tästä opimme? Ainakin sen, että aina kannattaa tempautua niihin hulluimpiin ideoihin, kuten puolihuolimattomaan heittoon: ”Ihan hyvin Jämsässä voisi järjestää Vihreiden puoluekokouksen.”

Seisoessani tässä voin todeta hieman kuluneen totuuden.  Olen väsynyt, mutta onnellinen. Taitaa tällä hetkellä se väsy korostua. Mutta kun tämä revohka on ohi, uskon olevani paitsi vieläkin väsyneempi niin myös onnellisempi.

Näillä sanoilla toivotan meille mukavaa kokousviikonloppua.