Elinvoimaa kaventamassalarge-pile-of-books-isolated-on-white-sandra-cunningham

Sivistyslautakunnan talousarviokokous toi kylmää kyytiä kirjastoväelle. Erityisen kylmää kyytiä se tarjoaa kirjastonkäyttäjille.

Lautakunta esittää yhtenä tasapainotustoimenpiteenä kirjaston aineistomäärärahan alentamista 20 000 eurolla. Se tarkoittaa lähes kolmanneksen vähennystä tähän vuoteen. Eikä tässäkään  vuodessa ole hurraamista. Käytimme aineistohankintaan kuudenneksi vähiten Suomen kunnista eli reilu 4 euroa asukasta kohden. Jos lautakunnan suunnitelmat menevät läpi, ensi vuonna saavutamme kolmannen sijan.

Samassa kokouksessa lautakunta palautti talousarvioon koulujen luokkatilojen siivouksen lisäyksen viiteen kertaan viikossa nykyisen kolmen kerran sijaan. Hintalappu sille on 83 000 euroa.

En tietenkään ole sitä mieltä, ettei kirjaston tulisi osallistua talouden talkoisiin. Toivon vain kohtuutta tasapainottamiseen, ettei kellahdettaisi nurin. Aineistomäärärahan lasku on Troijan hevonen, joka johtaa käytön laskuun, jolla taas voi kätevästi perustella määrärahojen alentamista.

Mielestämme olemme tasapainottaneet kohtuudella. Aineistomääräraha on laskenut jo useamman vuoden. Kirjastosta on irtisanottu 3 ihmistä. Lähikirjastoja pidetään auki suurelta osin vapaaehtoistyöllä. Olemme tehostaneet ja keksineet uusia tapoja tuottaa palveluja, eli juuri sitä mitä minäkin olen valtuutettuna ollut ajamassa. Sitä vain en ole ajanut, että toiminnan kehittämisestä palkitaan rankaisemalla.

Puhumme Jämsän elinvoiman lisäämisestä. Taidamme tarkoittaa lähinnä yritysten houkuttelua. Samalla tunnumme unohtavan että näin mammuttimaiset leikkaukset vievät elinvoimaa asukkailta, heiltä, joista meidän pitäisi erityisesti huolehtia.

Kirjakauppojen ja kirjankustantajien yhdistys Kirjakilta myöntää vuosittain palkinnon kunnalle, jonka kirjahankintamäärärahat asukasta kohden ovat maan pienimmät. Jos tämä sivistyksen vastainen tahti jatkuu, Jämsällä onkin hyvä mahdollisuus saada tuo vähemmän himoittu palkinto.

Tommi Tapiainen
kirjastonhoitaja, Vihreiden kaupunginvaltuutettu