dwcheckyesYleisönosastokirjoitus Jämsän Seudussa 12.12.2016.

Haluamme korjata faktoilla nimimerkki yksityisajattelijan esittämiä vihreitä harhoja (JS 5.12.)

Reilut ruusut ovat Keskon lanseerama Pirkka-tuote ja reiluutta suurempi takaisku kotimaisille ruusuille oli se, että kukkia sai marketista, jossa ei kotimaista vaihtoehtoa ollut edes tarjolla. Ilmastovaikutuksiltaan Keniasta tuotettu ruusu ja Suomessa viljelty ovat samaa luokkaa.

Maaseudun Tulevaisuus (23.6.16) kirjoitti rikkidirektiviin parantaneen ilmanlaatua. Tällä hetkellä rikitön polttoaine on edullisempaa kuin rikillinen aiemmin. Katalysaattoritkaan eivät tuhonneet autoteollisuutta, vaikka siitäkin maailmanlopun ennustuksia maalailtiin. Miten rikki olisi merillä vaarattomampaa kuin maassa? Jokainen vanhempi jämsäläinen muistaa, miltä tuntui kurkussa tehtaan piipusta keltaisena norunut syyrankäry.

Kannattaisiko syyttää huolimattomia koiranomistajia siitä, että antavat koiransa paskoa mihin sattuu? Voi myös miettiä koiran tuomia myönteisiä puolia: ne vievät omistajansa lenkille, alentavat verenpainetta, kuuntelevat lukemaan opettelevaa, tuovat muistisairaalle menneen takaisin, auttavat poliisia.

Vihreiden ruokavaliosta ”unohtui” mm. kotimaiset juurekset, vihannekset, marjat, herneet ja härkäpavun. Paikallista tarjontaa on hyvin tarjolla ruokakaupoissa. Kuten muidenkin, meidänkin lautaselta toki löytyy ulkomaiden herkkuja. Olemme huolissamme ympäristömyrkyistä. Ei tarvitse olla vihreä ymmärtääkseen, mitä ruokatuotannolle merkitsee pölyttäjien tuho. Siksi suosimme luomua.

Talvivaaran käsittelylle ei valitettavasti yksi kirjoitus riitä. Se vain on niin syvältä.

Tommi Tapiainen
Saara Peutere-Heikka