Vekkari 5.4.2017

Moitimme Mäntykallion koulun rakentamisen valmistelua, jossa on ollut vain yksi vaihtoehto, josta valita. Kyseessähän on lähes 10 miljoonan investointi, joten valmistelun pitäisi olla erityisen huolellista ja harkittua. Hyvään valmisteluun ja kuntademokratiaan kuuluu, että voimme aidosti punnita eri vaihtoehtoja voidaksemme valita parhaan vaihtoehdon talousohjatulla rakentamistavalla.

Koko Suomessa painitaan julkisten rakennusten ongelmien, etenkin niiden huonon sisäilman kanssa. Vuosikymmenten kuluessa tehdyistä virheistä on syytä ottaa opiksi ja siksikin rakentamistavassa tulee huomioida erilaiset vaihtoehdot. Terve sisäilma on lähtökohta hyvälle oppimis- ja työympäristölle.

Olemme halunneet selvittää myös puu/hirsi- ja moduulirakentamisen vaihtoehdot. Puurakentaminen tukee kotimaista teollisuutta ja työllisyyttä. Puulla on hyvä akustiikka, se vähentää melustressiä ja ylläpitää hyvää ilmanlaatua. Se on hengittävä materiaali, joka sitoo ja tarpeen mukaan vapauttaa kosteutta. Antibakteeristen ominaisuuksien ansiosta se vähentää mikrobikasvustoja ja pölypunkkien määrää.

Puurakentamisen edistäminen on myös kuntatason ilmastoteko, koska puurakennuksen hiilijalanjälki on vasta 30 vuoden kuluttua sama kuin betonirakennuksella heti valmistuttuaan. Teollinen puumoduulirakentaminen tuo säästöjä väistökuluissa, koska rakennusaika on lyhyempi. Moduulit valmistetaan sisätiloissa, joten rakennusaikana ei ole myöskään kosteusriskiä.

Kokonaisvastuurakentaminen syrjii jämsäläisiä yrittäjiä. Juhlapuheissamme toivomme paikallisille yrittäjille mahdollisuutta osallistua hankkeisiin. Nyt tieten tahtoen estämme heitä osallistumista. Eikö jokainen Jämsään jäävä työpaikka ja veroeuro olisi meille ensiarvoisen tärkeä?

Näillä perusteilla yhtenäiskoulun rakentamisen virkamiesvalmistelu on ollut lyhytnäköistä ja puutteellista.

Merja Lahtinen, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (kesk)
Mimmi Puhakka, sivistyslautakunnan jäsen (kesk)
Leena Pärnäjärvi, teknisen lautakunnan jäsen, kaupunginvaltuutettu (kesk)
Matti Similä, sivistyslautakunnan jäsen, kaupunginvaltuutettu (kesk)